tisdag 25 januari 2011

Korv i ugn med röd pesto och mozzarella

Ännu en dag hemma med Ida som hostar. Hon är feberfri men det märks att hon inte är riktigt frisk för i går såg hon film nästan hela dan och en frisk Ida har inte tålamod till det. Tyvärr är det lite väl kallt idag annars hade det varit skönt att gå ut en sväng och se hur Idas hosta hade reagerat. Men nu när det är minus 15 stannar vi nog inne så hon slipper andas in den kalla luften. Ida älskar att baka, så jag funderar på om vi ska orka göra det på eftermiddagen.

Igår till middag helstekte vi falukorv i ugn och åt tillsammans med potatisklyftor. Olivia och Isak har alltid älskat all korv men nu är inte korv nån favorit, får de välja äter de hellre andra saker. Ida har faktiskt aldrig varit speciellt förtjust i korv. Ovanligt för att vara barn men jag är glad att de har lite bättre smaklökar än att tycka att korv är det godaste som finns.
Korv i ugn med röd pesto och mozzarella
1 falukorvring
2 bollar mozzarella
röd pesto

Skär korven i skivor, men inte helt igenom.
Skiva mozzarellan.
Bred pesto på båda sidorna av varje mozzarellaskiva och sätt sedan ner osten i korvskårorna.
Sätt i en ugnsform och tillaga i 175 grader ca 20 min.
Servera till potatisklyftor och sallad.

Potatisklyftorna kan du tillaga i 200 grader i 10-15 minuter innan du sänker värmen och sätter in korven också. Eftersom Isak inte tål ost gjorde jag en mjölkfri korv-variant till honom, där jag fyllde skårorna med ketchup och äppel-skivor. Det här är ett bra sätt tycker jag att göra korvmiddagen lite roligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar