fredag 19 november 2010

Mörk chokladkaka

Idag har Idas förskola varit stängt för personalen har planeringsdag. Ida var hos mormor och morfar på förmiddagen så att jag kunde jobba några timmar i alla fall.

För någon dag sedan bakade jag en mörk chokladkaka enligt ett gammalt recept som jag har haft i evigheter. Mina gamla recept har jag samlade i en pärm, som låg framme efter att jag hade bakat klart. När Ida gick och la sig ville Ida att pappa skulle läsa för henne. Istället för en bok valde hon då min receptpärm och bad Leif läsa ett av recepten. Det är min tjej det! Hon har redan förstått att bland det roligaste att läsa är recept.
Mörk chokladkaka
1 dl kakao
1+1 dl socker
2 dl mjölk
150 g margarin
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver

Vispa ihop kakao, 1 dl socker och mjölken i en liten kastrull. Koka upp och låt blandningen kallna.
Vispa 1 dl socker och margarinet poröst.
Tillsätt äggen, ett i taget.
Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver.
Tillsätt chokladmjölken och mjölblandningen växelvis till smeten. Blanda tills smeten är jämn och slät.
Häll smeten i smord och bröad from på 1,5 liter.
Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i 50-60 minuter.

Det här är en god sockerkaka med kraftig chokladsmak. Jag brukar oftast göra dubbel sats i två avlånga sockerkaksformar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar