söndag 7 februari 2010

Morotsbröd

Idag har det åter igen varit en härlig dag med strålande sol. Innan lunch var jag och Ida ute och skottade. Vår lilla 2,5-åring är väldigt egoistisk just nu, hennes favoritord verkar vara min och mitt. När vi skottade sa hon åt mig "Nej, det är MIN snö" trots att vi har hur mycket snö som helst och det räcker och blir över till många. Efter lunch tog jag en promenad på isvägen i solskenet - så härligt.

Efter middagen bakade jag morotsbröd som jag har varit sugen på ett tag, i dag blev det äntligen av. Bra att ha nybakat bröd när Isak kom hem hungrig från dagens ishockey-träningen.

Morotsbröd
50 g jäst
4,5 dl fingervarmt vatten
1,25 dl filmjölk
0,5 dl flytande margarin
2 msk socker
2,5 tsk salt
1,5 dl havrekli
1 kg vetemjöl
5 dl rivna morötter

Smula jästen i en bunke. Tillsätt vatten, fil, margarin, socker och salt. Vispa tills jästen löst sig.
Tillsätt havrekli, mjöl och morötter och arbeta degen väl, 8-10 minuter i maskin.
Strö över lite mjöl, täck med en bakduk och låt jäsa i 40 min.
Stjälp ut degen på mjölat bakbord och forma till 2 limpor. Låt jäsa på plåt medan ugnen värms till 225 grader.
Baka i nedre delen av ugnen i 30-35 min.
Låt svalna på galler under bakduk.

Bröd blir så saftigt och gott med morötter i. Jag hade inte havrekli hemma så jag använde vetekli istället med lika bra resultat. Om man vill göra det mjölkfritt kan man använda naturell soja-yoghurt t.ex. Eftersom Isak ska börja prova lite mjölkprodukter i t.ex. bröd använde jag den lilla mängd fil som det stod i receptet, men jag hade mjölkfritt margarin.

2 kommentarer: