onsdag 28 oktober 2009

Grön ärtsoppa

Idag var jag och de stora barnen på badhuset, Ida fick vara med mormor och morfar. Nästa gång ska även hon få följa med. Men eftersom hon är så vild i vatten fick hon stanna hemma så jag kunde lägga all min uppmärksamhet på Olivia och Isak. Sen hade jag en köksdag här hemma. Jag började med att baka kaka med chokladhavreströssel till Isaks hockeyturnering på söndag. När jag kom på att vi skulle äta soppa till middag så ville jag även ha nybakat bröd till den och bakade sneda frallor. När det ändå var så stökigt och mycket disk i köket passade jag på att baka chokladkolarutor efter maten.

Grön ärtsoppa
500 g frysta ärtor
1 gul lök
7 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 tsk timjan
2 1/2 dl Matlagningsgrädde

Skala och hacka löken. Koka upp vatten och buljongtärningar i en kastrull.
Lägg i de frysta ärtorna, löken och timjan. Låt det koka ca 5 min.
Mixa soppan och tillsätt grädden. Låt det koka upp.

En illgrön soppa som barnen inte tyckte om, jag försökte säga åt Isak att det var Turtles-soppa. Men han börjar nog bli för stor för att lura. Jag tyckte däremot att det var en god soppa som jag nog kommer servera som förrätt någon gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar