torsdag 29 oktober 2009

Chokladkolarutor

Idag var jag tillbaka på jobbet efter 4 dagar semester. Arbetsdagen började med att jag vaccinerades mot nya influensan.

Chokladkolarutor
Kaka:
2 ägg
3 dl socker
150 g smör
1,5 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao
1 msk vaniljsocker
Glasyr:
1,5 dl vaniljvisp
1,5 dl muscovadosocker (eller vanligt strösocker)
2 msk ljus sirap
75 g mörk choklad
75 g smör
kokos

Kaka:
Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg & socker poröst.
Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och vaniljsocker i en bunke och vänd ner i äggsmeten.
Tillsätt smöret och mjölken och rör om försiktigt.
Häll smeten i en liten långpanna, smord eller med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen 175 grader ca 30 min. Låt svalna.
Glasyr:
Mät upp vaniljvisp, muscovadosocker, sirap och choklad, bruten i mindre bitar, i en kastrull. Värm upp blandningen under omrörning och låt den därefter koka i ca 12 minuter till mjuk kolakonsistens.
Ta kastrullen från värmen och klicka ner matfettet och rör om till en blank glasyr.
Bred den över den kalla kakan, strö över kokos. Ställ svalt att stelna innan kakan skärs upp i rutor.

En god chokladkaka med lite seg glasyr. Leif tycker bättre om kolarutor som är en liknande kaka men utan choklad, både i kakan och glasyren. Men jag som älskar choklad föredrar den här varianten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar