tisdag 15 september 2009

Apelsinkyckling

Nu börjar jag bli rastlös att bara vara hemma med en ond rygg och en sjuk Ida. Jag hoppas hon är lite piggare imorgon så att vi kan gå ut en sväng i alla fall.

Apelsinkyckling
4 kycklingfiléer
1 gul lök (kan uteslutas)
1 vitlöksklyfta
2,5 dl matlagningsgrädde
rivet apelsinskal
pressad saft från apelsin
tabasco
ost
gräslök eller basilika

Ø Stek kycklingen i ugn eller panna.
Ø Fräs vitlök och ev. lök i smör, slå sedan över grädde.
Ø Riv apelsinskal och pressa ur saft och tillsätt till såsen. Koka ihop någon minut.
Ø Krydda med tabasco (och ev. med ost och gräslök eller basilika).
Ø Lägg i kycklingen. Låt allt bli varmt.
Ø Servera till nykokt pasta.

Den här kycklingen tycker hela familjen om, det blir en fräsch smak tack vare apelsinen. Idag använde jag Mineolas istället eftersom jag inte hade nån apelsin hemma. Jag använde lite torkad basilika också, det har jag aldrig gjort förut men det blev riktig gott av det. Gul lök brukar jag aldrig ha i den här såsen.

2 kommentarer:

  1. Halkade in på din blogg när jag letade efter vinbärsmarmelad-recept. Här finns det ju en massa gott =)Känner att ja har lite o lära mig. Gör det nåt om ja lånar ditt recept på marmeladen? Har så otroligt mkt vinbär.
    En härlig blogg att läsa =)

    Mvh Madde

    SvaraRadera
  2. Marmeladen med röda vinbär och kardemumma har blivit en favorit. Den med svarta vinbär är också god men inte i samma klass som den med röda.

    Kul att du tycker om bloggen.

    SvaraRadera