tisdag 10 februari 2009

Blåbärskaka upside down

Idag gjorde jag en blåbärskaka "upside down" eftersom jag skulle få gäster till eftermiddagsfikat. När kakan var färdiggräddad och jag vände den upp och ner på ett fat trodde jag att jag hade misslyckats. Den var inte speciellt vacker, en massa skrumpna blåbär var det enda man såg. Men den var jättegod.

Till middag idag har Olivia önskat sig sin favoritkyckling, Djungelkyckling, som vi äter med olika tillbehör, t.ex. gurka, mango och avokado, som vi lägger i småskålar.

Blåbärskaka upside down
smör
farinsocker
ca 4 dl blåbär
Smet
100 gram smör, rumsvarmt
1 dl socker
2 st ägg
1,5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

1. Smörj en 20 cm form och täck den med farinsocker. Fyll botten med bär i ett 2 cm tjockt lager.
2. Vispa smör och socker tills det blir vitt och pösigt.
3. Rör ned äggen ett i taget.
4. Blanda mjöl och bakpulver med vanilj. Rör ned det försiktigt i smeten tills den blir slät.
5. Häll smeten i formen och släta ut den med en slickepott.
6. Grädda kakan i 175 grader ca 40 minuter. Prova med en sticka om kakan är färdig. Kakan ska vara lite kladdig i mitten men se upp så att den inte är för lös.
7. Lägg en tallrik över formen och vänd snabbt. Fastnar fyllningen i formen så är det ingen fara, ta bara bort det och lägg det på kakan.
8.Servera ljummen, gärna med en klick vispad crème fraiche eller grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar