lördag 10 januari 2009

Tortillatårta

Våra fikagäster stannade över middagen också - trevligt. Jag gjorde en tortillatårta. Eftersom den innehåller mjölkprodukter gjorde jag tacos till Isak och då valde alla barnen att äta det istället.

Tortillatårta
8 tortillabröd
230 g tacosås
Köttfärsröra
400 g köttfärs
1 röd paprika
0,5 chilipeppar
1 pkt tacomix
Spenatröra
200 g hackad spenat
1-2 vitlöksklyftor
0,5-1 rödlök
2 dl keso
150 g philadelphiaost
salt o peppar
1 dl riven ost

Köttfärsröra:
Tärna paprikan och finfördela chilipepparn.
Stek köttfärsen, krydda med tacokrydda, vänd ner paprika och chilipeppar.
Spenatröra:
Låt spenaten rinna av väl. Finhacka vitlök och rödlök.
Fräs spenat, vitlök och lök. Smaka av med salt och peppar.
Ta röran från värmen. Tillsätt keso och philadelphiaost och blanda samman.

Lägg ett tortillabröd på en plåt med bakplåtspapper. Bred ut lite av köttfärsröran på brödet och ringla lite tacosås över.
Lägg på nästa bröd, tryck till lätt. Bred ut spenatröran.
Varva sedan bröd och röror. Avsluta med spenatröra på toppen av tårtan och strö över riven ost.
Gratinera mitt i ugnen i 225 grader ca 10 min.
Servera rikligt med sallad och grönsaker till.

Det här var jättegott och roligt alternativ till tacos som jag börjar bli lite less. Vi äter det rätt ofta eftersom det är Isaks favorit. Men på det här sättet blir alla nöjda och glada - vi får lite variation och Isak får sin favoritmat. Vi som åt tortillatårta fick blanda vår egna sallad av alla grönsaker som fanns finhackade till tacos. På så sätt slapp jag extraarbetet och alla fick välja sina grönsaksfavoriter.

Om ni förbereder tortilla-tårtan genom att steka köttfärsen i förväg måste ni värma på den innan ni bygger ihop tårtan annars kommer den inte hinna bli varm på 10 minuter i ugnen. Det går inte att öka på tiden för då riskerar ni att brödet bränns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar