söndag 18 januari 2009

Köttfärsbiff med grönsaksgratäng

Jag hann inte skriva in gårdagens middag för jag skulle för en gångs skull på hockey. Hela familjen var på hockey, utom Ida som var hemma med mormor och morfar. Tyvärr blev det förslust och jag fick inte se ett enda Lule-mål.

Biff med grönsaksgratäng
Biffar
1 dl ströbröd
2 dl vatten
500 g köttfärs
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 tsk torkad basilika
Gratäng
700 g potatis
salt
1 squash
1 rödlök
olivolja
1 tsk soja
2 tsk rosmarin
150-200 g fetaost
1,5 dl soltorkade tomater

Blanda ströbröd och vatten och låt det svälla ca 10 minuter. Blanda ner färs och kryddor.
Skiva potatisen tunt och bred ut i en smord stor form. Salta.
Ställ potatisen i 225 grader i ca 15 min.
Skär squash och lök i bitar. Blanda med 2 msk olivolja och salt i en bunke.
Forma 8-10 biffar av färsen och lägg på den varma potatisen. Pensla biffarna med lite olivolja som blandats med soja.
Fördela squash och lök över och strö över rosmarin.
Stek mitt i ugnen ca 20 minuter.
Strö fetaost och finhackade soltorkade tomater över och fortsätt i ugnen ca 5 minuter.

Jag tyckte det var jättegott och jag älskar ju att göra mat i ugnen, när allt dessutom görs i samma form finns det ju inget att klaga på. Till maten hade jag gjort en god sallad med bl.a den färska spenaten som var kvar sedan tidigare maträtter. Isak hade precis fikat hos en kompis och var inte hungrig och Olivia är inte så förtjust i köttfärs så de åt inte så mycket. Men det här kommer jag göra fler gånger så de får nya chanser:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar