tisdag 19 februari 2019

Krämig tacogratäng

Vill man variera taco-middagarna, som jag ofta vill, så är det perfekt att göra krämiga och goda gratänger. Eftersom barnen ofta vill ha vanlig tacoköttfärs serverar jag oftast både köttfärs och gratänger när det är dags för tacos hemma hos oss.

Eftersom jag serverade gratängen på Alla hjärtans dag var det perfekt att använda en hjärtformad ugnsform 💕


Krämig tacogratäng

500 g köttfärs
1 påse tacomix
400 g krossade tomater
röd jalapeño
200 g philadelphiaost, naturell
0,5 purjolök
riven ost

Bryn köttfärsen.
Tillsätt kryddmix och krossade tomater. Låt koka i ca 10 minuter.
Lägg köttfärsblandningen i en ugnssäker form.
Fördela avrunna och grovhackade jalapenos ovanpå.
Bred/klicka sedan över ett täcke med Philadelphiaost.
Strimla purjolök och strö över, avsluta med riven ost på toppen.
Gratinera i ca 15 minuter i 225 grader.
Servera tillsammans med sallad och eventuellt tacochips.


Supergod gratäng som jag kommer göra fler gånger. Röd jalapeno kommer jag minska ner på för att dra ner styrkan, kommer även ta mer philadelphiaost för att få den krämigare.

Gratängen före riven ost och ugnen 😃
Mums!

Trots två nätter med lite si o så med sömnen - Hej fullmåne! -  så har jag i kväll haft ovanligt mycket energi och hunnit mer än jag hade hoppats på. Sååå nöjd. Hoppas hela veckan fortsätter på samma sätt 👏

Nu ska jag avsluta kvällen med lite lugn o ro i soffan med en kopp te.
Ha en bra tisdagkväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar