söndag 27 mars 2011

Limemarinerade räkor på chilichips

I dag var jag på hockey för första gången det här slutspelet och jag var tillbaka på ståplats där jag ofta hängde för 25 år sedan. Luleå kvitterade med 12 sekunder kvar av ordinarie speltid och då skrek jag som aldrig förr. Då kändes det som att vi skulle vinna, men tyvärr gick det inte som jag ville i sudden utan Skellefteå lyckades göra mål, så nu står det 2-2 i matcher med 3 matcher kvar. Spännande!

Igår när vi firade syrran gjorde jag limemarinerade räkor på chilichips som vi serverade tillsammans med mousserande rosévin till förrätt.
Limemarinerade räkor på chilichips
0,5-0,75 dl olivolja
1 lime, både rivet skal och saft
1 tsk sambal oelek
chilipeppar
cayennepeppar
flingsalt
1 burk räkor i lag
crème fraiche
chilinachos

Häll bort lagen från räkorna.
Blanda ihop olivolja, rivet skal och saft från lime och sambal. Krydda med cayenne- och chilipeppar.
Lägg i räkorna och låt marinera i minst 1 timme.
Häll bort marinaden. Salta med flingsalt på räkorna.
Lägg ut chilinachos på ett fat.
Lägg en klick crème fraiche på varje nachos. Lägg några räkor överst.

Mmmm så gott det här var med smak av både chili och lime som är en perfekt kombination. Det här kommer jag göra fler gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar