torsdag 24 mars 2011

Köttbullar med lök och persilja

Idag har jag varit på konferens hela dagen så nu känner jag mig trött. Är det ett tecken på att man börjar bli gammal när man blir såå trött av att lyssna en hel dag?

Ikväll är det dags för andra hockey-semifinalen så jag och barnen bänkar oss framför tv. Leif däremot ser den på plats eftersom Luleå har hemmaplan. Undra om vi fixar lite torsdagsmys?

Igår gjorde jag köttbullar och jag provade en ny variant, men de var inte alls lika goda som mina vanliga julköttbullar.
Köttbullar med lök och persilja
5 hg köttfärs
0,5 gul lök
1 vitlöksklyfta
1,5 tsk balsamvinäger
0,5 dl grädde
0,5 dl finhackad bladpersilja
1 tsk salt
svartpeppar

Skala och finhacka löken. Bryn den och vitlöken, häll i balsamvinäger. Låt svalna.
Blanda färs, lök, grädde, persilja, salt och peppar.
Forma färsen till bollar eller biffar.
Stek på platta eller i ugn.

Jag steker alltid köttbullar i ugn, 225-250 grader i ca 15 minuter beroende på köttbullarnas storlek.

Mina tråkiga barn tycker ju aldrig om hemmagjorda köttbullar och de här var inget undantag. Men jag ger inte upp hoppet om att de ska förstå att hemmagjorda är sååå mycket godare än köpta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar