söndag 14 december 2008

Glöggryta

Efter dagens luciakonsert med bl.a. Norrbottens lucia och ett soloframträdande av Olivia åt vi en älgköttgryta kokad i vinglögg.

Glöggryta
600 g grytbitar
0,5 + 1,5 dl vinglögg
2 rödlökar
vatten
2 msk mörk kalvfond
1 tsk kinesisk soja
1/2 – 1 tsk sambal oelek
2 morötter
1/2 dl grovhackad persilja
2 dl matlagningsgrädde
1 msk maizena majsstärkelse
salt och peppar

Lägg köttet i en plastpåse. Slå på 1/2 dl vinglögg och låt marinera 1 tim.
Skala och klyfta löken.
Ta upp och torka av köttet. Bryn det i smör i en stekpanna och lägg över i en gryta.
Fräs löken och lägg över i grytan.
Rör i fond, 1,5 dl vinglögg, soja, sambal oelek. Tillsätt vatten så att köttet täcks.
Koka ca 45 min, lite beroende på vilket kött du använder.
Skala och skär morötterna i mindre bitar. Lägg i dem i grytan. Koka ca 15 min.
Häll i grädden. Koka upp.
Rör ev. ut maizena i lite vatten och rör ner i grytan. Låt koka 2 min.
Smaka av med salt och peppar.
Servera till ris eller potatis och sallad.

Mycket uppskattad gryta som alla åt mycket av. Det var en spännande blandning av sött och starkt. Jag tillsatte lite mer glögg på slutet för att få lite mer smak.

1 kommentar:

  1. tack mamma jag tyckte att glöggrytan var jätte god det tyckte säkert mormor och morfar och pappa ochså / din dotter olivia

    SvaraRadera