tisdag 23 december 2008

Laxrulader

Till julbordet vill jag alltid prova lite nya saker. I år provar jag bl.a. laxrulader. I originalreceptet ska det vara rökt lax, men eftersom jag inte är så förtjust i rökt lax använde jag gravad istället. Det fanns inga sesamfrön här så det struntade jag i, men ruladerna blev jättegoda ändå.

Laxrulader
300 g gravad lax, tunt skivad
Fyllning:
1 knippa dill
2 tsk olja
0,5-1 msk wasabi, eller riven pepparrot
200 g naturell färskost
1 krm salt
Garnering:
0,5 dl sesamfrön, skalade

1. Mixa dillen till fyllningen. Tillsätt oljan och kör så slätt som möjligt. Blanda ner wasabi, färskost och salt. Smaka av.
2. Placera laxskivorna lite omlott på en bit plastfolie.
3. Bred ett jämnt lager av fyllningen över laxen. Forma en rulle med hjälp av plastfolien. Lägg rullen i frysen 30 min.
4. Rosta sesamfröna i torr stekpanna under omrörning tills de fått lite färg.
5. Ta rullen ur frysen. Ta av plastfolien och rulla laxen i sesamfrö. Skär den i drygt centimetertjocka skivor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar