måndag 10 juni 2019

Enkel söt fläskwok med grönsaker o nudlar

Man tager vad man haver.....och ibland lyckas man bättre än andra gånger 💕 
Här i Spanien har jag inte samma utbud av ingredienser eller köksgrejer som hemma men det ger mig en extra kick att tänka ut nya saker att använda. Perfekt för att inte hamna i gamla hjulspår.

Som när jag ville göra fläskwok! Vi hittade en bit fläsk/skinka på affären och vi hade inte helt koll på vilken bit det var man jag tror att vi skulle kalla den skinkstek hemma. Sedan köpte jag soja, inte lätt att välja bland alla sorter, det blev nog en japansk soja för den kändes ljusare o mildare än den kinesiska som jag är van med hemma. Till fläskkött är det gott med lite sötma och eftersom vi redan hade köpt ketchup (till hamburgarna vi åt tidigare i veckan) använde jag det tillsammans med sojan som en marinad. Det blev perfekt och vi fick en supergod middag ute på altanen.


Enkel söt fläskwok med grönsaker o nudlar

1 kg skinkstek eller liknande
nudlar

marinad
1 dl soja
0,5 dl ketchup
salt
svartpeppar

grönsaker
broccoli
morötter
zucchini
röd paprika
champinjoner

Strimla köttet.
Blanda soja, ketchup, salt o peppar till marinaden. 
Lägg köttet i en plastpåse, häll över marinaden. Låt stå i kylskåp några timmar.
Dela alla grönsaker i mindre bitar. 
Stek/woka grönsaker och kött i omgångar.
Koka nudlarna enligt förpackningens anvisningar.
Blanda ihop nudlar, kött och grönsaker.
Smaka av med extra soja, salt o peppar.


Jag gjorde broccolin i rätt stora bitar eftersom vissa i familjen vill kunna peta bort den och jag är snäll och underlättar för dem. De färska stekta champinjonerna serverade jag på sidan om så kunde de som ville ta av dem och de som inte gillar svamp slapp sitta o peta bort små svampbitar. Ibland är jag extra snäll 😀

Så perfekt det var att kunna köpa färdigskivade färska champinjoner. Det kommer jag sakna hemma. Jag älskar champinjoner men tycker det är så tråkigt att rengöra och förbereda dem. Har jag tur så kommer det snart färdigskivat till Sverige också.


Som vanligt efter maten när vi andra sitter kvar o pratar tar Ida sig ett kvällsdopp. Den tjejen älskar att bada. Hon badar HELA dagarna och har nog the Time of her Life, tänk att få göra det bästa du vet från det du vaknar till det du går o lägger dig. Vi är så nöjda med huset vi har hyrt, så himla perfekt med egen pool....och kök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar