onsdag 6 november 2013

Janssons frestelse VV

Jag har varit till läkaren med Isak som har ont i handleden efter en hockeytackling förra veckan, och när jag ändå var i krokarna så passade jag på att äta lunch hemma. Det blev lite rester från lördagens julbord, bl.a den goda och krämiga Janssons. Jag är positivt överraskad att den blev så krämig trots att jag använde matlagningsgrädde och lättmjölk. Känns ju helt onödigt att använda vispgrädde.


Janssons frestelse VV(6 portioner 6 propoints/portion)
ca 10 potatisar
1-2 gula lökar  

1 tsk flytande margarin
125 g ansjovisfilé
2,5 dl matlagningsgrädde
1,5 dl lättmjölk
2 msk ströbröd



Strimla löken och fräs den mjuk, utan att den tar färg, i margarin. 
Strimla potatisen i matberedaren. Dela ansjovisfiléerna.
Varva potatis, lök och ansjovis i en ugnsform. Börja och sluta med potatis. 
Blanda samman mjölk, grädde och ansjovisspad, häll det över potatisen. 
Strö över ströbröd och tillaga i ugn 200° ca 50 min.

När man äter detta på ett julbord så räcker det definitivt till fler än 6 portioner och då blir det färre propoints/portion också. Den blev inte det minsta vattning, utan otroligt krämig och god trots att jag använde matlagningsgrädde och lättmjölk. Vissa maträtter blir lite väl vattniga med lågfett-alternativen, men här passade det utmärkt med dem.

Dagens lunchtallrik och sen en kopp chai-te på det.

Nu är det dags att åka tillbaka till jobbet och jobba dagens sista timmar. Det var bara en kraftig stukning för Isak, så han ska ta det lite lugnt några dagar. Hur tar man det lugnt på hockeyträning och match? Jag tror inte Isak kommer ihåg de råden när det väl är dags att kliva in på isen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar