onsdag 3 september 2008

Småfranskor

Igår bakade jag småfranskor och formbröd. Det här receptet är perfekt för småbarnsmammor som inte vet hur lång tid de har på sig att göra något innan någon vill ha all uppmärksamhet. Man bakar nämligen ut degen på en gång den är klar, den jäser inget i bunken utan bara på plåten.

Grundrecept
25-50 g jäst
7,5 dl ljummet vatten
knappt 1 msk salt
1 msk honung
1-2 msk olja
2 l vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Lägg i salt och honung.
Häll på lite av vattnet och rör tills jästen har lösts. Slå på resten av vattnet, lägg i olja och nästan allt mjöl.
Arbeta samman degen, knåda ordentligt och tillsätt mer mjöl. Degen ska bli ganska fast och inte klibba.
Baka ut degen.

Småfranskor
Forma degen till 20 runda bullar.
Låt jäsa på plåtar i 20-30 min med den större jästmängden och 0,5-1 timme med mindre jäst.
Grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter i 225-250 grader.
Låt svalna på galler under en bakduk.

Formbröd
Dela degen i 2 delar.
Forma till avlånga limpor som läggs i smorda brödformar med raka konter. Formarna bör rymma 1,5 l.
Låt brödet jäsa i formarna 30-45 minuter med den större jästmängden eller 1-1,5 timme med mindre jäst.
Ställ formarna på ett galler mitt i ugn och grädda i 200-225 grader i ca 30 minuter.
Stjälp bröden ur formarna och låt dem svalna på galler under en bakduk.

Jag bakade dubbel sats med den mindre jästmängden, så jag använda alltså 1 jästpaket. Jag gjorde 2 formfranskor som jag skivade upp innan jag frös in den, så är det enkelt att ta upp rätt antal skivor att rosta. Av den andra deghalvan gjorde jag drygt 20 småfranskor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar