lördag 4 juli 2009

Syltgrottor

Är sommaren slut nu, eller? På måndag börjar jag arbeta och solen o värmen har försvunnit. Idag har jag fortsatt med min bakning inför födelsedagarna. Jag började på morgonen med att göra syltgrottor, dvs hallongrottor med annan sylt än hallon. Sen gjorde jag kaknystan. När jag hade bakat klart och skulle städa undan hittade jag ett mått med strösocker i. Jag hade alltså bakat syltgrottor utan socker. De var inga goda. Nu ikväll har jag bakat en ny sats och de blev tack o lov goda. Det finns många recept på hallongrottor, men jag tycker att de här är godast som innehåller rivet citronskal. Jag hade ingen hallonsylt hemma, så jag gjorde några kakor med jordgubbsylt och resten med hjortronsylt.

Syltgrottor
200 g margarin
200 g mjöl
100 g socker
o,5 citron, rivet skal
valfri sylt

Blanda alla ingredienserna.
Rulla till bollar. Lägg i småbrödsformar.
Gör en liten fördjupning och fyll med sylt
Grädda i 200 grader i 10-15 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar