söndag 13 februari 2011

Päron-och jordgubbspaj

Nu håller Leif och en kompis på med källarens yttervägg som måste fixas till innan vi kan måla och lägga golv, så nu hoppas jag att vi snart kan börja måla. Men allt tar sån tid när det görs från grunden. Men förhoppningsvis blir det bra och ordentligt gjort.

Igår till melodifestivalen åt vi en smulpaj med päron och jordgubbar. Kanske en lite konstig kombination, men det blev riktigt bra faktiskt. Vi hade päron i fruktskålen som behövde ätas upp och lite jordgubbar kvar i en påbörjad förpackning i frysen, så då blev det den annorlunda kombon. Smulpaj är ju så bra eftersom man kan ta lite allt möjligt och det blir oftast bra. Till smuldegen tömde jag en påse kokos och lite riven mandelmassa som jag hade i kylskåpet. Blir så glad när jag kan använda upp "slattar".
Päron-och jordgubbspaj
4 små päron
3 dl jordgubbar
0,5 dl socker
1 msk potatismjöl
1 tsk kardemumma
Smuldeg:
150 gram smör
2,25 dl vetemjöl
1,5 dl havregryn
1,5 dl socker
1,5 dl kokos
2-3 dl riven mandelmassa

Blanda alla ingredienserna förutom smöret till smuldegen i en bunke.
Smält smöret och häll i bunken. Blanda till en smuldeg.
Skala, kärna ur och klyfta eller skiva päronen. Dela jordgubbarna om de är stora. Lägg frukt och bär i en smord form.
Blanda socker, potatismjöl och kardemumma. Strö över frukt och bär i formen.
Strö över smuldegen och baka smulpajen i 175 grader ca 35 minuter tills den fått fin färg.
Ta ut och låt svalna något innan serverering.

Använd de frukter eller bär du vill, tillsammans ska de väga ca 600 g eller täcka en pajform. Krydda med din favoritkrydda. Eftersom kardemumma är min favoritkrydda använde jag den igår men det hade nog blivit lika gott med t.ex. vaniljsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar