torsdag 20 juni 2024

Helgen som gick

Nu när det är helg igen passar det väl bra att visa lite från vår förra helg då jag och Leif hade en minisemester i Umeå.

Vi var bara borta två dagar men vi hann så mycket så när vi kom hem på söndag kändes det inte som att vi lämnade Luleå bara dagen innan. Vi tog en lugn lördagsfrukost hemma innan vi packade bilen med det vi skulle ha med oss. Sedan tog vi det lugnt de 25-30 milen men några stopp här och där. Vi tog även en mindre väg för att slippa tråkiga E4:an mellan Skellefteå och Umeå.

Jag hade velat stanna på något mysigt trädgårdscafé eller liknande för lunch men det regnade precis då så vi fortsatte till Umeå och i stället blev det en sen vinlunch på Sjörbris, en restaurangbåt vid älven mitt i sta'n. Utsikten var bättre än både maten och priserna, kan man lugnt säga.

Efter lunch strosade vi genom Umeå lite innan vi gick tillbaka till hotellet för lite vila och några koppar te. Umeå är verkligen mysigt och har tagit tillvara på sin närhet till vattnet på ett helt annat sätt än Luleå.

Jag förstår inte varför inte Luleå gör mer för att bli en attraktiv och fin sommarstad. Vi ligger alltid i topp i solligan. Tänk om vi dessutom skulle ha fler restauranger och caféer i kvällssolen och snyggare/bredare promenadstråk längs vattnet. Luleå centrum är en halvö och ligger därför så perfekt med vatten runt typ hela city.

Efter vilan och tepausen bytte vi om och gick ner på sta'n igen. Vi började på GP's och då var det äntligen dags för sommarens första, men definitivt inte sista, Aperol Spritz. Alltså den är så god och vacker och såå mycket sommar. En storfavorit och i stort sett den enda drinken jag aldrig blir besviken på.

Sedan gick vi vidare till den tredje restaurangen som vi blivit tipsade om och ville prova, nämligen Basta och då var det dags för Pasta. Inte lätt att säga Pasta på Basta 😀 När jag var liten gick jag hos tal-fröken (logoped) för att jag hade lite svårt att uttala vissa bokstäver. Just P och B var bokstäver som jag ofta blandade ihop, detsamma var det med K och G. Jag kommer ihåg läxor som "paket" då jag lika gärna kunde säga "baget".

Nog om mina gamla talsvårigheter. På Basta började jag med en Bellini, men den var alldeles för söt för mig och jag ångrade mig redan vid första sippen. Pastan var desto godare. Vilken tur. Men så mätta vi blev så efter maten tog vi en liten omväg tillbaka till hotellet. Så skönt att att promenera bort lite mättnadskänsla innan det var dags att sova.

Söndag började vi med hotellfrukost. Men eftersom jag rätt ofta äter hotellfrukost numera då jag jobbar i Kiruna så är det inte samma wow-känsla nå mer. Lite tråkigt faktiskt. Det är som när man har semester och går miste om fredagskänslan.

Efter frukosten hämtade vi mamma i Vännäs som hade hälsat på släktingar i ett par dagar och sedan åkte vi till Ikea för lite shopping. Det var rätt länge sedan jag var på Ikea så det var så himla kul och jag hittade riktigt mycket roligt och som vanligt är köksavdelningen roligast.

Innan vi lämnade Umeå hann vi med lunch på Leifs (inte min) favoritrestaurang - Burger King. Sedan åkte vi vidare till Norrfjärden där det var dags för 20-årskalas för min systerson. Perfekt med en fest-avslutning på en bra helg och skönt att slippa laga middag efter några timmar i bil.

Kalaset började på bästa sätt med bubbel och snittar. Favoritstart på alla kalas😀 Sedan dukades det upp en annan kalasfavorit - Buffé! Alltså det är så underbart med ett bord fullt med godsaker och sedan blir det en salig blandning på tallriken.

Vi var många som tyckte att den färgglada salladen med bl.a. broccoli och morötter var såå god. Så den ska jag försöka göra i sommar nån gång. Så fräsch, vacker och god.

Självklart avslutades kalasmiddagen med tårtor, två glutenfria varianter och jag var tvungen att smaka en liten bit av både. Omöjligt att bara välja en.

Mums, så mycket gott!
Mitt val!
Mycket gott. Vad skulle ni välja?
Ett bord fullt med godsaker
Den supergoda salladen

Två glutenfria tårtor

Det var vår förra helg och nu är det helg igen💖 Midsommarhelgen! Vi är inga stora midsommarfirare, inte i år heller😀 Men sillunch och jordgubbstårta blir det i alla fall, det har vi redan bestämt. Sedan får vi se vad vi mer hittar på.

Jag ser mest fram emot att vila och ha en extra dag ledigt. Hoppas vi får sol och värme så jag får lite semesterkänsla med altanhäng redan nu.